-    با توکل به خدا و نام خدا کلاس را شروع کنيم.                    

2-    اخلاص در عمل تدريس و تقوا را رعايت کنيم.

3-    زمان هر جلسه تدريس را در نظر داشته باشيم تا با کمي يا زيادي وقت مواجه نشويم.

4-    وقت کلاس را به مطالب بيهوده و کم فايده..............


1-    با توکل به خدا و نام خدا کلاس را شروع کنيم.                    

2-    اخلاص در عمل تدريس و تقوا را رعايت کنيم.

3-    زمان هر جلسه تدريس را در نظر داشته باشيم تا با کمي يا زيادي وقت مواجه نشويم.

4-    وقت کلاس را به مطالب بيهوده و کم فايده صرف نکنيم.

5-    سعي کنيم ساعت تدريس را تغيير ندهيم.

6-    به هنگام تدريس، نشاط روحي و عاطفي خود را حفظ کنيم.

7-    با خوشرويي تدريس کرده و همواره چهره بشّاشي داشته باشيم.

8-    احساسات و عواطف دانش آموزان را جريحه دار نکنيم.

9-    تلاش کنيم فضايي عاطفي بوجود آوريم.

  10- سعه ي صدر داشته باشيم و از فضل فروشي بپرهيزيم.

  11- وفاي به عهد، خوش قولي و تواضع در تدريس را از ياد نبريم.

  12- به هنگام تدريس؛ آرامش خود را حفظ کنيم.

  13- از قضاوت ناصحيح نسبت به دانش آموزان پرهيز کنيم.

  14- اشتباهات خود را توجيه نکنيم.

  15- از علماء ،بزرگان و شخصيتهاي ديني با احترام نام ببريم.

  16- از به کار بردن کلمات خارج از نزاکت بپرهيزيم.

  17- پرگوئي نکنيم، در واقع آنقدر بگوئيم که مي توانيم بشنويم.

  18- رازدار و محرم اسرار دانش آموزان باشيم.

  19- از تعصب بيجا بپرهيزيم.

  20- از دانش آموزان توقعات بيش از اندازه نداشته باشيم.

  21- رسا و روان بودن کلمات و جملات را رعايت کنيم.

  22- از داشتن تکيه کلام پرهيز کنيم.

  23- در تدريس ذوق و سليقه به کار ببريم.

  24- آرام و شمرده تدريس کنيم.

  25- ساده تدريس کنيم ؛اما عميق.

  26- در املاء کلمات دقت کنيم و کلمات را صحيح روي تابلو بنگاريم.

  27- ذوق و استعداد دانش آموزان را شناسايي و هدايت کنيم.

  28- بين دانش آموزان رقابت سالم و مثبت ايجاد کنيم.

  29- در برخوردها عدل و انصاف را رعايت کنيم.

  30- به دانش آموزان توجه و نگاه يکسان داشته باشيم.

  31- با دانش آموزان همدردي کنيم.

  32- از تشويق به موقع غافل نشويم.

  33- سخن دانش آموزان را بي مورد قطع نکنيم.

  34- کارها و فعاليتهاي مربوط به کلاس را بين دانش آموزان تقسيم و به آنها مسئوليت بدهيم.

  35- در هنگام موعظه ، خود را مخاطب اصلي قرار دهيم.

  36- به مقررات محيط آموزشي احترام بگذاريم.

  37- سعي کنيم کردار و رفتار خوبي از خود نشان دهيم.

  38- پيش از تدريس، شناختي اجمالي از وضعيت ، موقعيت و سطح معلومات دانش آموزان بدست آوريم.

  39- بيش از اندازه در کار دانش آموزان ، خود را دخالت ندهيم.

  40- به کار خويش ايمان داشته باشيم.

  41- سعي کنيم شخصيت علمي و اجتماعي خويش را پيش دانش آموزان سبک نکنيم.

  42-مقررات خشک و افراطي را زا کلاس دور کنيم.

  43- نسبت به فعاليت دانش آموزان بي تفاوت و بي توجه نباشيم.

  44- در تدريس از گروه گرائي و خط بازي خودداري کنيم.

  45- بر موضوعات درسي ، تسلط و از آن اطلاع کافي داشته باشيم.

  46- در افزايش آگاهيها و محتواي علمي و درسي خود بکوشيم.

  47- به سؤالات دانش آموزان با لحن خوب و مناسب پاسخ دهيم.

  48- مطالعه پيش از تدريس و آمادگي قبلي جهت تدريس داشته باشيم.

  49- برنامه ريزي درسي داشته باشيم.

  50- از ابتکار و خلاقيت در تدريس استفاده کنيم.

  51- از روشهاي تدريس و نحوه ي به کار گيري آنها آگاه باشيم.

  52- به کيفيت شروع ، ادامه و پايان درس توجه داشته باشيم.

  53- به هنگام تدريس مطالب ، تنوع را فراموش نکنيم.

  54- از تجربيات درسي و تدريس ديگران استفاده کنيم.

  55- در هر درس مطالب نو وتازه اي بيان کنيم.

  56- سعي کنيم دانش آموزان در ارتباط با درس فعاليت عملي داشته باشند.

  57- دانش آموزان را نسبت به يادگيري درس تشنه کنيم.

  58- در صورتي که احساس خستگي در چهره دانش آموزان مشاهده کرديم، از ادامه تدريس خودداري کنيم.

  59- سعي کنيم همواره اشکالات تدريس خود را رفع کنيم.

  60- موضوع و عنوان درس را در ابتداي تدريس مشخص و بازگو کنيم.

  61- درس را مرحله به مرحله تدريس کرده و از شاخه به شاخه پريدن بپرهيزيم.

  62- بيش از اندازه ي معمول به جزوه ، کتاب و يا متن درس نگاه نکنيم.

  63- از طرح شبهات و اشکالات بدون جواب بپرهيزيم.

  64- جمع بندي درس را در انتها فراموش نکنيم.

  65- از داشتن لحني يکنواخت و تن صداي ثابت بپرهيزيم.

  66- در هنگام تدريس ، در يک مکان ثابت توقف نکنيم.

  67- دقت کنيم تمرينها يا مسائل ( تکاليف) در حد توان دانش آموزان باشد.

  68- در هنگام تدريس از وسائل و امکانات آموزشي موجود حداکثر بهره را ببريم.

  69- در هنگام تدريس حتي الامکان از مثال استفاده کنيم.

  70- خلاصه ي درس را در انتهاي تدريس بازگو و از دانش آموزان نيز بخواهيم.

  71- ظاهري آراسته و منظم داشته باشيم و در نظر بگيريم که زيبايي ، سادگي است .

  72- در کارهايمان نظم داشته باشيم تا الگوئي مناسب براي دانش آموزان باشيم.

  73- نتايج ازمونها را بررسي کنيم تا نقاط ضعف و قوت را بيابيم.

  74- در هنگام خشم، بر احساسات و عواطف خود غلبه کنيم.

  75- در تمام کارهاي خود ، قاطعيت و برش داشته باشيم.

  76- دانش آموزان را در بالا رفتن از نردبان علم و دانش ياري کنيم.

  77- در هنگام تدريس سعي کنيم تمام توجه دانش آموزان را به خود جلب کنيم.

  78- فرصت انتقاد از خود را به دانش آموزان بدهيم.

  79- از اينکه نسبت به پاسخگوئي به برخي از سؤالات قادر نيستيم ، هراس به خود راه ندهيم و به راحتي اقرار کنيم که پاسخ آن را نمي دانيم.

80. از قبل روش تدريس را مطالعه نماييم.